Als je veel bezoekers wil op je blog zorg dan voor goede, regelmatige inhoud en zorg ervoor dat je hoog scoort in Google. Dat is het standaard advies dat ik geef aan mensen die me vragen hoe ze meer bezoekers kunnen krijgen.
Een advies waar ik nog altijd achter sta maar dit advies is niet compleet. Wie alles inzet op Google kan wel eens voor een heel nare verrassing komen te staan. Google evolueert constant in hun pogingen om steeds beter te worden en soms ben je als blogger niet voorbereid hierop.
Een voorbeeld: Vroeger was het relatief eenvoudig om je Google score te verbeteren door zoveel mogelijk links naar je blog te leggen. De kwaliteit van die links was niet eens zo belangrijk, hoe meer hoe beter was de richtlijn. Tot Google op een dag besloot dat niet kwantiteit maar wel kwaliteit belangrijk was om te bepalen welke sites goed waren en welke niet. Gevolg hiervan was dat sites met een enorm aantal ‘slechte links’ van de ene dag op de andere een zware terugval kenden in de zoekresultaten. De rest laat zich raden: wie niet meer scoort in Google krijgt ineens een pak minder bezoekers…
Niemand kan voorspellen wat Google in de toekomst nog gaat uitvinden qua updates dus het is belangrijk dat je bezoekers niet enkel via Google komen.
Ik vermoed dat wie zich houdt aan mijn advies over goede inhoud zich niet al te veel zorgen moet maken maar zet niet al je geld in op één paard.
Zorg er dus voor dat je bezoekersstroom afkomstig is van zoveel mogelijk verschillende kanalen zodat de impact op je bezoekersaantallen niet al te groot is als Google je even op de strafbank zet.
Hieronder geef ik jullie vier heel eenvoudige tips om bezoekers via verschillende wegen op je blog te krijgen.
Bezoekers via Social Media
Zorg dat je Social Media kanalen in orde zijn! Gebruik Twitter en Facebook om je nieuwe artikels te boosten. Heb je een blog met veel foto’s? Gebruik dan zeker ook Pinterest om je foto’s te delen. Persoonlijk gebruik ik ook nog altijd Google+. Er zijn geruchten dat Google hier binnenkort de stekker uit gaat trekken maar zolang het werkt gebruik ik het.
Wie op verschillende Social Media kanalen een groot aantal volgers heeft kan elk nieuw artikel stevig boosten. Aarzel zeker niet om aan je volgers te vragen van af en toe eens een artikel te delen.
Bezoekers via je nieuwsbrief
Zorg dat je bezoekers zich inschrijven op je nieuwsbrief. Als je blog draait op WordPress heb je verschillende plugins waarmee je een popup venster kan tonen met een inschrijf formulier.
Hier vind je een overzicht van de plugins die je hiervoor kan gebruiken.
In een nieuwsbrief kan je dagelijks, wekelijks of maandelijks je gepubliceerde artikels nog eens onder de aandacht brengen.
Bezoekers via nieuwssites
Er bestaan verschillende drukbezochte sites waar je als gebruiker zelf nieuws kan posten. Dit kan nieuws uit de krant zijn maar evengoed een artikel van jezelf.
Een goed voorbeeld van zo’n site vind ik Nujij.nl
Bezoekers via gastbloggen
Toegegeven, om hierdoor een constante stroom van bezoekers te krijgen is niet evident. Als je echt een steengoed artikel hebt geschreven kan je vragen aan bevriende blogs of blogs die over hetzelfde schrijven als jij of ze je artikel niet willen posten. Hierdoor krijg je zowieso tijdelijk een hele hoop (waarschijnlijk nieuwe) bezoekers.
Gastbloggen kan je echter ook doen in de vorm van een wekelijkse column of rubriek op een andere blog. Als je dat voor elkaar krijgt heb je opnieuw een manier om op regelmatige basis bezoekers te trekken.
Bloggen en bezoekers trekken is vooral een kwestie van creatief zijn. Steeds opnieuw nieuwe manieren vinden om lezers te vinden hoort er bij. Ik vermoed dat jullie ook wel al eens een schitterend idee hebben gehad om wat extra bezoekers te trekken? Zet ze hieronder in de commentaren zodat we er allemaal iets van kunnen leren!
Duizendpoot bij DF Online Services, Social Media en WordPress liefhebber.
Blogger op Sixpacks.be en Digitalforum.be. Gastschrijver op verschillende andere blogs en in diverse magazines.
Contacteer me via onderstaande kanalen voor meer info.