Ik ben begonnen met bloggen omdat ik schrijven leuk vind. Vermoedelijk ben jij ook zo begonnen en dat is prima want dat is de beste basis die je kan hebben als blogger. Tegen je zin een blog onderhouden werkt gewoon niet.
Na een tijd zal je misschien (hopelijk) gemerkt hebben dat je blog meer en meer bezoekers kreeg en dat ook PR-bureaus ineens je blog bleken te kennen. Opnieuw prima want eens je op de mailinglist van zo’n bureau staat krijg je altijd nieuws heet van de naald, misschien wel leuke uitnodigingen en wie weet zelfs gratis producten om te reviewen.
==> Meer hierover vind je in mijn artikel over PR-bureaus voor bloggers.
Voor de meeste bloggers is dit al meer dan voldoende. Bloggen kost tijd en als je met de beperkte tijd die je hebt voor je blog af en toe erkenning krijgt is dit voor velen al een beloning.
Er zijn echter ook bloggers, zoals mezelf, die nog een stap verder willen gaan en die graag in opdracht schrijven. Hoe dat juist werkt leg ik hieronder uit.
Opdrachtgevers zoeken bloggers!
De titel van dit artikel is “Bloggers zoeken opdrachtgevers” maar dat kan alleen maar als er ook opdrachtgevers op zoek zijn naar bloggers. Gelukkig zijn die er meer dan genoeg! Het enige probleem is dat jij hen niet kent en zij jou ook niet.
Je hebt dus een tussenpersoon nodig die wel weet wie er op zoek is naar jouw blog.
Zelf ken ik twee bureaus die zich hier mee bezig houden:
Dit is een Nederlands bureau maar ook als Belgische blogger kan je hier opdrachten krijgen. De vergoeding voor een opdracht is variabel. Veel hangt af van de populariteit van je blog en soms heb je ook opdrachtgevers die geen cash betalen maar enkel een gratis product aanbieden.
Opnieuw een bureau uit Nederland maar ook hier zijn de Belgen welkom. Hier wordt je na aanmelding direct onderverdeeld in een ‘level’. Dit level betaald hoeveel je krijgt per opdracht. Wordt je blog populairder zal je level stijgen.
De reden dat zowel Nederlandse als Belgische blogs welkom zijn is eigenlijk eenvoudig. Bijna alle opdrachtgevers zijn webshops en zij bedienen meestal zowel de Belgische als de Nederlandse markt. Bovendien zijn ze meestal gewoon op zoek naar waardevolle links naar hun site en maakt het dus niet zoveel uit waar je woont.
Hoe doe je het zelf?
Als je zelf ook wil meedoen dan moet je je gewoon inschrijven op bovenstaande sites. Let op, dit is geen garantie dat je ook effectief veel opdrachten gaat krijgen. Dikwijls zijn er veel meer kandidaten dan dat er jobs zijn.
Een paar tips:
- Reageer direct op mails van de bureaus en laat hen weten waarom jouw blog perfect past bij de opdracht.
- Hou je aan de afspraken. Als je artikel online moet staan op een bepaalde datum, zorg er dan voor dat het ook online staat op die datum.
- Laat je niet ontmoedigen door opmerkingen. Soms vinden de bureaus je artikel niet meteen goed en zal je het moeten aanpassen. Dat is niet erg, daardoor leer je telkens weer iets bij.
Ben je zelf al actief bezig met schrijven in opdracht? Dan wil ik iets van jou weten!
Laat aub weten in de commentaren welke bureaus jij gebruikt of van welke bureaus je al gehoord hebt. Ik ben hier erg in geïnteresseerd en ook de andere lezers van het artikel zullen je dankbaar zijn!
Duizendpoot bij DF Online Services, Social Media en WordPress liefhebber.
Blogger op Sixpacks.be en Digitalforum.be. Gastschrijver op verschillende andere blogs en in diverse magazines.
Contacteer me via onderstaande kanalen voor meer info.
Er zijn ook platformen waar merken (al dan niet via PR-bureaus) opdrachten posten voor bloggers, bijvoorbeeld Influo (België), The influencer movement (Nederland). Momenteel zijn het merendeel van de opdrachten wel gericht naar fashion, beauty en lifestyle bloggers (influencers). Er is inderdaad wel nog groot onevenwicht in de markt (teveel bloggers voor te weinig kwalitatieve opdrachten).
Mvg
Jeroen
Bedankt Jeroen, ik bekijk deze twee zeker want ik ken ze alle twee niet.
Ik vrees dat op termijn kleinere bloggers zowieso uit de boot zullen vallen en de gevestigde waardes met alle opddrachten zullen gaan lopen. Maar wie weet…
‘Kleine bloggers’ zullen zeker wel overleven bij voldoende passie voor hun blog en onderwerpen. Regionale bedrijven zullen in de toekomst zeker ook de meerwaarde inzien van de ‘kleine blogger’ (micro-influencers) en dit inzetten naast promotie in regionale media (tv, kranten, radio,…). Het zal echter eerst een kwestie zijn van dat de grote bedrijven/merken in België op een correcte wijze omgaan met de bloggers/influencers (strategie, creatieve vrijheid, eerlijke vergoeding,…).
Mvg
Jeroen
Bedankt voor de tips. Ga ik onthouden.
Ik blog nu 4 maanden. Ik zit bij de perslijst. Zeer geschikt voor beginners. Ik heb nog maar 1opdracht gedaan. Vorige week twee binnen gehaald. Dus wordt vervolgd. Helaas kwam ik er van de week achter dat er een aantal super leuke opdrachten in mijn spam terecht waren gekomen. Wel ben ik heel kritisch met waar ik een samenwerking aan gaat. Ik wil niet een blogger worden met alleen maar reviews. En het moet passen bij mij en mijn blog.
Dag Melanie,
Bedankt voor je bericht. Zit je bij deperslijst.com? Zijn het dan enkel persberichten dat je krijgt of ook betaalde opdrachten?
Groeten
Kristof