Wil je met succes adverteren op Facebook? Wie niet? Dit marketingkanaal biedt enorm veel kansen. Het is een uitstekende bron van meer websitebezoekers, kopers en leads. Zo zijn er verschillende redenen om Facebook als marketingkanaal in te zetten. Enkele redenen heb ik eerder genoemd in een andere blog over adverteren op Facebook.
Toch hoor ik vaak van anderen dat ze niet tevreden zijn over de resultaten die ze uit social media marketing halen. Doorgaans heeft dit te maken met een verkeerde aanpak. Geef het niet zo snel op! Je kunt het tij nog keren door de volgende 5 tips toe te passen.
Tip 1: Kies de juiste doelgroep
Het kiezen van de juiste doelgroep is van essentieel belang als je wilt adverteren op Facebook. Je doelgroep koppel je aan een advertentieset en hiermee bepaal je wie je advertenties te zien krijgt.
De grootste fout die je kunt maken is niet specifiek genoeg adverteren. De kracht van Facebook zit in de grote database aan persoonlijke gegevens die zij ter beschikking stelt aan marketeers. Hier kun je dus gebruik van maken om de ideale klant binnen te halen. Als je je advertenties aan de verkeerde personen toont dan zullen de resultaten uiteraard tegenvallen. De teksten in de advertenties en de gekoppelde webpagina moeten aansluiten op de gekozen doelgroep.
Gebruik de data van Facebook om gericht te adverteren. Je hebt immers zoveel informatie ter beschikking. En juist omdat er zoveel mogelijkheden zijn, gaat het hier doorgaans fout. Welke benadering je uiteindelijk kiest ligt er helemaal aan je doelen. Wat wil je bereiken met je Facebook-advertenties?
Wil je meteen meer verkopen behalen dan moet je retargeting inzetten. Voor meer bezoekers of merkbekendheid is een doelgroep op basis van interesses beter.
Tip 2: Installeer de Facebook Pixel code
De Pixel code van Facebook is één van de belangrijkste voorwaarden voor een succesvolle campagne. Dit omdat deze code informatie over je website en bezoekers verzamelt. Zo krijg je te zien hoe vaak je pagina’s worden bezocht en door wie. Deze data kun je vervolgens gebruiken om je advertentie-campagnes verder bij te stellen.
De Facebook Pixel dien je op alle pagina’s van je website te plaatsen. Instructies hiervoor vind je hier. Het is vrij simpel en ik maak in de meeste gevallen gebruik van Google Tag Manager om mijn Facebook Pixel te installeren.
Vergeet niet de gebeurtenissen in te stellen met deze code. In de meeste gevallen zijn deze gebeurtenissen van belang: PageView, ViewContent, AddToCart, Lead en Purchase.
Wat zijn gebeurtenissen? Dit zijn specifieke handelingen die door een websitebezoeker worden uitgevoerd. Denk aan het inschrijven voor je nieuwsbrief of het doen van een aankoop. Met gebeurtenissen hou je dit bij door een extra stukje Pixel code toe te voegen op specifieke pagina’s.
Tip 3: Conversies meten met de Facebook Pixel
Naast of in plaats van de gebeurtenissen codes kun je ook aangepaste conversies aanmaken voor je Facebook-advertenties. Zo kun je nog steeds het resultaat van je inspanningen meten.
Bij aangepaste conversies plaats je geen aparte codes op de website. Je werkt vanuit de standaard Facebook Pixel en maakt regels aan. Met de regels geef je de criteria van een specifieke gebeurtenis aan, bijvoorbeeld de weergave van de bevestigingspagina geeft aan dat je een nieuwe lead hebt.
Tip 4: Kies een juiste campagne doel
Wat soms ingewikkeld is om te snappen is welk doel je moet kiezen bij het maken van je campagne. Ook hierover zijn de meningen verdeeld. De ene goeroe werkt uitsluitend met Verkeer, en een andere goeroe zegt juist dat je altijd Conversies als doel dient te kiezen. Naar wie moet je luisteren?
Geen van beiden.
Er is geen definitief antwoord op deze vraag. Alle beschikbare doelen hebben hun voordelen en welke je uiteindelijk moet gebruiken ligt helemaal aan wat je wilt bereiken met je Facebook-advertenties.
Zie het zo: Facebook wilt je helpen. Ze hebben hun systeem zodanig in elkaar gezet om het je makkelijk te maken om je doelen te bereiken. Zo zal je bij een campagne waarbij je meer verkeer naar je website wilt leiden het liefst gaan voor Verkeer.
Tevens is het belangrijk te onthouden dat je Conversies niet zomaar als doelstelling moet kiezen. Om echt het beste uit dit Campagnedoel te halen heeft het systeem van Facebook data nodig. Wacht tot je ongeveer 50 conversies hebt gerealiseerd met een ander Campagnedoel, Verkeer bijvoorbeeld, voor je een Conversie campagne maakt.
Waarom wachten? Facebook heeft deze informatie nodig om je campagnes op de juiste manier te sturen. Met die informatie gaat Facebook op zoek naar de juiste klanten zodat je meer conversies kunt realiseren tegen de laagste acquisitiekosten. Hoe meer data Facebook ter beschikking heeft, hoe efficiënter dit gaat.
Tip 5: Maak gebruik van Facebook retargeting
Met retargeting toon je je Facebook-advertenties aan personen die op je website zijn geweest. Je kunt je richten op bezoekers van een specifieke pagina of bezoekers die een specifieke handeling hebben gepleegd. Websitebezoekers zijn een relevante groep voor je advertenties, omdat zij je producten en diensten al kennen. Zij hebben door hun bezoek aan je website al interesse getoond in wat je daar te bieden hebt. Nu rest het aan jou om ze over te halen de aankoop te voltooien.
Retargeting kun je pas aanzetten als je de Facebook Pixel hebt geinstalleerd. Deze code houdt alle bezoekers van je website bij. Vervolgens maak je doelgroepen op basis van de data uit je Pixel. Op deze doelgroepen pas je dan retargeting toe.
Deze doelgroepen maak je aan onder aangepaste doelgroepen, daar kies je voor Websiteverkeer.
Bonustip!
We hebben nu 5 tips besproken die je naar betere resultaten kunnen helpen. Met deze tips kun je je bestaande campagnes al best optimaliseren. Een bonustip die ik wil meegeven is om steeds met meerdere doelgroepen en advertenties te testen. Richt je nooit slechts op 1 doelgroep of advertentie. Maak minstens 2 varianten voor je advertenties en 2 doelgroepen waarop je tegelijkertijd zal adverteren op Facebook.
Let wel dat je de doelgroepen in verschillende advertentiesets opneemt. Zo kun je makkelijker zien welke doelgroep betere resultaten geeft. Nu is het zaak om steeds de advertentie en doelgroep met de, naar verhouding, slechte resultaten uit te schakelen. Begin dan weer een test met een andere doelgroep. Zo blijf je steeds testen tot je de ideale doelgroep hebt gevonden waar je de beste resultaten uit kunt halen.
Deze lijst aan tips zal ik binnenkort aanvullen. Er is nog zoveel meer dat je met Facebook-advertenties kunt doen. Dus kijk uit naar deel 2 van deze blog.
Dit artikel over met succes adverteren op Facebook is een gast artikel van Santousha Kalk.
Santousha is al sinds 2006 werkzaam als Online Marketeer vanuit Suriname. Vanuit haar locatie werkt ze uitsluitend voor Nederlandse ondernemers die hulp kunnen gebruiken met hun online marketing. Zij is expert in het opzetten en optimaliseren van campagnes in Google AdWords, BingAds en Facebook.
Blogger op Virtual-Creatives.nl en diverse andere online marketing blogs.
Duizendpoot bij DF Online Services, Social Media en WordPress liefhebber.
Blogger op Sixpacks.be en Digitalforum.be. Gastschrijver op verschillende andere blogs en in diverse magazines.
Contacteer me via onderstaande kanalen voor meer info.
Ik zelf hoef niet zo nodig te adverteren op Facebook maar het zijn zeker wel bruikbare tips en goed beschreven hoe het werkt.
Hartelijk dank Wanda 🙂
Wij hebben dit artikel gelezen en opgeslagen om nog een paar keer door te nemen! Super dankjewel!
Top! Hopelijk hebben jullie wat aan mijn tips 🙂
Heel handig! Ik sla dit artikel even op!!
Hartelijk dank voor het lezen en reageren 🙂
Wat een goede tips! Dit ga ik zeker onthouden als ik ooit ga adverteren
Super!
leuke tips bedankt om te delen!
En jij bedankt voor het lezen 🙂
Thnx voor de tips!
Geen dank, ik ben blij dat je er wat aan hebt.
Interessant om eens te lezen.
Bedankt voor het lezen 🙂
Op mijn werk doe ik wel aan Facebook adverteren, het is elke keer weer een uitdaging 🙂
Ja, dat herken ik. Ik kom uit de wereld van AdWords en die vond ik intuitiever en eenvoudiger om mee aan de slag te gaan. Met Facebook heb je wel meer mogelijkheden, maar de interface kan soms verwarrend zijn. Tevens wordt het telkens aangepast zo is het niet altijd even makkelijk om te vinden waar je naar op zoek bent.
Leuk artikel! Bedankt voor de handige tips!