Je hebt een website, maar wellicht heb je nog niet de bezoekersaantallen die je wilt. Hoe kun je dat gaan aanpakken?
Zoekmachine-optimalisatie
Dit is een strategie voor op de langere termijn, maar wanneer je het zelf doet hoeft het je eigenlijk alleen maar tijd te kosten. Je hoeft er geen geld in te investeren.
De basis zoekmachine optimalisatie kan eigenlijk iedereen die zelf zijn website heeft gemaakt doen!
Content
Het belangrijkste bij zoekmachine-optimalisatie ofwel SEO is het creëren van content. Belangrijke richtlijnen die je moet aanhouden wanneer je content wilt gaan ontwikkelen voor je website:
- Het moet unieke content zijn, niet gekopieerd van een andere site anders ga je er niet mee scoren in de zoekmachines.
- De content moet van goede kwaliteit zijn. Denk daarbij aan geen slordigheden als tikfouten of niet (meer) werkende linkjes.
- De content moet uitgebreid zijn. De bedoeling is dat je content een zo uitgebreid mogelijk antwoord is op een vraag. Liever dus een (goed opgemaakt!) artikel van 500 woorden dan 3 van 100.
- Publiceer content met regelmaat nieuwe content. Dat vinden niet alleen je bezoekers fijn maar ook de zoekmachines reageren daar goed op. Een niet onderhouden website verliest vaak zijn waarde, maar als je met regelmaat (1 keer per dag, 1 keer per week of 1 keer per maand maakt allemaal niet uit net wat bij jou en je doelgroep past).
- Je kunt best eens zoekwoorden gebruiken in je tekst maar zorg dat het leesbaar blijft. Lees ook wat Google zelf zegt over het gebruik van zoekwoorden.
- Schrijf teksten die mensen écht willen lezen. Lees ook even dit artikel over aantrekkelijke teksten schrijven.
Linkbuilding
Linkbuilding is ook nog steeds een ontzettend belangrijk onderdeel van zoekmachine-optimalisatie. Cijfers? Lees de onderzoeken van Backlinko, Moz of Search Engine Land.
Linkbuilding is wel steeds meer aan het veranderen, zeker ook nu sinds de laatste Google Penguin update zullen effecten (negatief of positief) sneller merkbaar zijn. Waar je vroeger gewoon zo veel mogelijk links kon scoren is het tegenwoordig belangrijk om kwalitatief goede links naar je website te laten wijzen.
Belangrijke richtlijnen bij het scoren van nieuwe links:
- Gebruik niet overal dezelfde linktekst of anchor tekst, dit gaat opvallen. Een natuurlijk profiel heeft vaak de bedrijfsnaam als link en wat wisselende andere teksten erbij.
- Denk aan relevantie! Hoe relevanter je link hoe meer waarde hij heeft. Is je link totaal irrelevant voor de pagina waar hij op staat dan kan hij soms zelfs een negatief effect geven.
- Betaal liever niet voor links, dat geeft Google zelf aan als een No-go! Het is natuurlijk niet altijd duidelijk zichtbaar wanneer er betaald is voor een link maar beter voorkomen dan genezen.
- Zorg voor links vanaf hoge kwaliteit websites. De websites moeten zelf betrouwbaarheid uitstralen, goede content bevatten, zonder spelfouten en met werkende links. Daarnaast kun je met tools als Majestic SEO en Moz Open Site explorer statistieken bekijken en vergelijken met je eigen site om te zien hoe de kwaliteit van de links zijn.
Lees hier alle richtlijnen die Google zelf geeft over het uitwisselen van links
Social Media
Via social media kun je ook vele (trouwe) bezoekers gaan werven. Ga aan de slag met social media!
Wat kun je doen met sociale media? Een paar praktische ideeën:
- Ga aan de slag met winacties op Facebook. Let daarbij wel even goed op de regels die Facebook stelt.
- Deel je nieuwste content op sociale media om aandacht te generen en je bedrijfje in de picture te houden.
- Deel filmpjes van achter de schermen of ga bijvoorbeeld live een video streamen. Dat laatste kun je het beste pas doen als je een flink aantal volgers hebt en kondig het dan ook van te voren aan!
- Humor werkt vaak erg goed, een goede inhaker kan je veel bereik geven. Let wel op dat je uit de buurt blijft van bijvoorbeeld politiek want dat kan snel verkeerd vallen.
- Vraag je volgers om hun mening of plaats raadseltjes, zorg voor interactiviteit! Mensen vinden dat vaak erg leuk. Voor dat je dat kunt doen is het wel goed dat je met een deel van je volgers al een persoonlijke relatie hebt opgebouwd anders kan nog wel eens 0 reacties krijgen..
Online Adverteren
Online adverteren is een snelle manier om bezoekers binnen te halen! Waar zoekmachine-optmalisatie wel weken tot maanden kan duren voor het resultaat biedt kun je met online adverteren vaak diezelfde dag nog bezoekers ontvangen. Wat zijn de mogelijkheden op het gebied van online adverteren? Ik noem er even een paar!
- Adverteren in Google (Google Adwords): Je betaald bij deze campagnes meestal per klik, maar heb je een website waar veel concurrentie op is? Dan kan deze vorm van adverteren snel in de papieren lopen. Het werkt namelijk met een soort biedingsysteem!
- Adverteren in Bing: Bing werkt eigenlijk op dezelfde manier als Google Adwords alleen omdat er minder adverteerders zijn betaal je daar vaak iets lagere kosten
- Adverteren op Facebook: Bij Facebook kun je gericht adverteren op je doelgroep, super handig dus! Bijvoorbeeld selecteren op regio, interesse of leeftijd is geen probleem. Je kunt ook dynamische advertenties instellen, zijn mensen al eens op je site geweest? Dan kun je daarop een advertentie tonen in Facebook om ze je website te laten herinneren!
- Linkind Ads: Heb je een voornamelijk B2B gericht bedrijf? Dan kan Linkdin Ads een goed idee zijn om in te zetten. Het werkt nagenoeg hetzelfde als Facebook, ook daar kun je speciale doelgroepen selecteren.
Genoeg mogelijkheden dus om nieuwe bezoekers binnen te halen, waar ga jij als eerste mee beginnen?
Gastblog door Serita van PichuPlus.com
Duizendpoot bij DF Online Services, Social Media en WordPress liefhebber.
Blogger op Sixpacks.be en Digitalforum.be. Gastschrijver op verschillende andere blogs en in diverse magazines.
Contacteer me via onderstaande kanalen voor meer info.