De meeste bloggers delen maar al te graag hun nieuwe artikels via Facebook en dat is een prima idee. Facebook kan je in theorie een enorm aantal nieuwe lezers bezorgen. Alleen… de theorie is altijd veel mooier dan de realiteit. Buiten enkele vrienden klikt er meestal niemand op je gedeelde artikels.
Ikzelf deel mijn nieuwe content via mijn Facebook pagina en Facebook groep zodat ik aanzienlijk meer bereik heb en dat werkt vrij goed. Dat is ineens ook mijn eerste tip voor wie dit nog niet heeft: Steek wat tijd in een Facebook pagina of groep. Het duurt misschien even voor je veel volgers hebt maar je geduld zal beloond worden.
Ik hou nogal van cijfertjes en als ik in mijn blog statistieken zie dat er weer een heel aantal bezoekers via Facebook op mijn blog terecht zijn gekomen is mijn dag goed! Doel geslaagd zou je denken maar toch niet helemaal… De theorie zegt ook dat als mensen je gedeelde artikels beginnen liken en delen dat je dan potentieel nog veel meer mensen kan bereiken… Helemaal waar maar in praktijk blijkt dit nog moeilijker te zijn dan mensen op je link te laten klikken.
Nochtans kan je met een paar heel simpele tips het aantal likes en shares drastisch verhogen. Hieronder zet ik een paar tips op een rijtje.
Meer likes en shares op Facebook
Het principe is doodsimpel: als mensen niet uit zichzelf gaan liken of sharen dan moet je het hen gewoon vragen.
Je hebt mensen die alles leuk vinden (ik hoop dat je er zo veel kent), je hebt mensen die je artikel wel leuk vinden maar toch niet uit zichzelf een like geven en je hebt mensen die niks leuk vinden. Die laatste groep ga je toch niet overtuigen dus die laten we links liggen. De mensen die alles leuk vinden moeten we niet meer overtuigen dus kunnen we ons volledig focussen op de twijfelaars.
Zelf gebruik ik dikwijls onderstaande tricks en ik beloof je dat ze ook echt werken.
Vraag om te delen
Als je een artikel deelt zet dan in de begeleidende tekst onderaan iets in de genre van ‘Oh ja, voor ik het vergeet, dit mag verder gedeeld worden” of “Bedankt om dit te delen met vrienden” of “Jullie kunnen me een plezier doen door dit artikel verder te delen”
Je bent waarschijnlijk creatief genoeg om zelf iets te verzinnen dat past bij jouw post. Dit werkt! Niet iedereen zal hier op ingaan maar gegarandeerd levert dit je enkele shares op.
Moedig mensen aan te reageren
Een andere techniek is het stellen van gerichte vragen.
Stel dat je een net een recept gedeeld hebt: “Lekker of niet? Like als je dit ook zo graag lust.”
Je kan het ook wat grafischer maken met emoticons. Kies bij voorkeur emoticons die mensen ook effectief kunnen aanklikken. Hieronder een mooi voorbeeld van de Facebook pagina van VTM Koken:
515 reacties op een heel eenvoudige post, mooi gedaan!
Uiteraard gaan wij als bloggers een pak minder reacties krijgen maar het is het idee dat telt. Met een beetje creativiteit kan je allerlei leuke posts zelf maken.
Hieronder staan alle nieuwe Facebook emoticons die je kan gebruiken. De tekening hieronder heeft een transparante achtergrond zodat je de emoticons gemakkelijk op je eigen foto’s kan plakken. Rechtermuisklik op de tekening en ‘Save as’ en je kan ze gebruiken met je favoriete fotobewerkings programma.
Grote bedrijven of organisaties hebben dikwijls mensen in dienst die hele dagen begen zijn om deze status updates verzinnen en het mag gezegd: er zitten dikwijls heel goede ideetjes bij.
Aarzel zeker niet om deze ideeën ook voor je eigen Facebook pagina te gebruiken!
Speel vals!
(…Of toch een beetje)
Ideaal is het als al je likes en shares spontaan komen maar zelfs met de technieken die ik hierboven opgenoemd heb lukt soms niet. Op zo’n momenten moet je het lot gewoon een handje helpen.
Stel dat je een echt top artikel hebt geschreven of je bent bezig met een campagne waarvoor je écht veel bezoekers wil dan kan je altijd vragen aan bevriende bloggers om je artikel ook te promoten via hun social media kanalen.
Ik geloof heel erg hard in samenwerken en je moet er niet aan twijfelen: alle bekende bloggers of zogenaamde influencers werken op deze manier. Zij hebben allemaal een netwerk waarop ze kunnen rekenen om hun content zoveel mogelijk te delen.
Zoek een paar mensen die over hetzelfde schrijven als jijzelf en probeer van op regelmatige basis elkaars social media berichten te delen en te liken. Het is een win-win situatie want iedereen die aan het systeem meewerkt zal meer likes en meer bereik krijgen.
(Ik schrijf over bloggen maar ook over recepten, gadgets, bier, champagne, enz. Geef me gerust een seintje als je samen wil delen.)
Als je zelf nog mooie voorbeelden hebt van pagina’s of groepen die op een originele manier hun bezoekers aanzetten tot delen en liken laat het dan gerust weten in de commentaren. Zoek je mensen om mee samen te werken? Zet het ook maar in de commentaren, je weet nooit wie het leest.
En oh ja, vergeet niet van dit artikel een like of een share te geven!
Duizendpoot bij DF Online Services, Social Media en WordPress liefhebber.
Blogger op Sixpacks.be en Digitalforum.be. Gastschrijver op verschillende andere blogs en in diverse magazines.
Contacteer me via onderstaande kanalen voor meer info.