Weet je niet goed wat schrijven op je blog? Krijg je weinig interactie op de artikels die je schrijft?
In het lijstje hieronder geef ik jullie zeven verschillende types van blogposts die voor wat afwisseling kunnen zorgen op je blog. Misschien liggen sommige types je minder goed maar enkel door ze te testen kan je zien of ze werken of niet.
Reviews
Mensen houden van reviews en zoeken er actief naar. Denk maar even na hoeveel keer je zelf eerst informatie op internet opzoekt alvorens iets te kopen. Zoek een product dat aansluit bij het onderwerp van je blog en schrijf er een mooie reviewpost over. Eerlijkheid duurt het langst dus vernoem niet alleen de positieve zaken maar ook de negatieve punten. Een reviewpost kan je veel bezoekers opleveren en is typisch ook een post die voor een langdurig effect kan zorgen.
Lijstjes
Aah, lijstjes! Absoluut één van mijn favoriete types van blogposts. De 10 beste dit, de 20 beste dat, enz. Je kan het zo gek niet bedenken of er bestaat wel een lijstje van.
Lijstjes komen in verschillende vormen. Je kan een opsomming geven van feiten die bewezen zijn (de snelste auto, de duurste boot) of je kan een lijstje geven dat open staat voor interpretatie. Eén van de meest gelezen posts ooit op mijn blog is een goed voorbeeld van dat laatste: De beste frituren van Vlaanderen.
In deze post heb ik een paar voorbeeld frituren gezocht op internet en ik heb aan de mensen gevraagd om zélf hun favoriete frituur toe te voegen. Mensen voelen zich verbonden met zo een onderwerp en gaan veel sneller reageren. Het is een frituur bij hen in de buurt en waarschijnlijk gaan ze daar al heel lang en dat vinden ze belangrijk. Hetzelfde heb ik trouwens gedaan met De beste biercafés van Vlaanderen. Ook een succes!
Informatieve posts
Ben je een expert in een bepaald onderwerp? Toon het! Ken jij alle hotspots van Antwerpen of van Brussel? Schrijf een mooi artikel over waar toeristen goed en goedkoop kunnen logeren, waar ze lekker kunnen eten en wat ze zeker moeten gezien hebben. Dit kan je doen voor elk onderwerp waar jij alles van weet!
Deze informatieve posts zijn ook typisch posts die heel lang mee gaan. Begin met een steengoed origineel artikel en pas het aan indien nodig zodat je artikel relevant blijft.
Interviews
Hier heb ik persoonlijk weinig ervaring mee maar ik ben zeker van plan om deze in de toekomst te gaan gebruiken. Heb je in je netwerk iemand bekend zitten of weet je hoe je iemand bekend kan bereiken? Probeer dan eens een interview met hem of haar te pakken te krijgen.
Dit hoeft geen zanger of acteur te zijn, als je een expert kan strikken uit jouw vakgebied kan dit ook heel interessant zijn voor je doelpubliek.
Controverse
Controverse werkt heel goed, zeker om reacties te krijgen. Geef eens ongezouten je mening over een onderwerp dat nogal gevoelig ligt en gegarandeerd succes. Politiek blijft iets waar je heel wat mensen heel gemakkelijk mee op hun paard kan zetten! (Met hopelijk heel wat reacties als gevolg.)
Doe mee met de teevee!
Populaire programma’s op tv hebben zowieso een heel grote fanbase en daar kan je af en toe handig gebruik van maken. Op Twitter zijn er veel televisieprogramma’s die een eigen hashtag hebben en als je het wat handig aanpakt kan je je artikel op die manier promoten.
Thuis bijvoorbeeld is een televisie serie die al loopt sinds 1995 en waar dagelijks ongeveer een miljoen mensen naar kijken!
Op Twitter hebben ze als hashtag #thuisopeen en als je die gebruikt met een link naar je artikel heb je gegarandeerd mensen die je artikel gaan bezoeken.
Combineer dit met een controversieel artikel over de serie en je hebt vuurwerk!
Dans- en zangwedstrijden zijn ook zeer populair en als je wat rondkijkt vind je zeker nog voorbeelden genoeg om deze techniek te gaan gebruiken.
Link posts
Dit is echt heel eenvoudig en bijzonder geschikt als je eens weinig inspiratie hebt. Maak een artikel waarin je gewoon een opsomming geeft van links naar eerder verschenen artikels.
“Vorige maand hebben heel wat lezers onze artikels over X of Y bekeken…. link 1, link 2, link 3, enz.”
“Ondertussen hebben we al heel wat artikels geschreven over het thema X of Y en om het jullie gemakkelijk te maken heb ik alle artikels over dit thema nog eens opgelijst hieronder…. link 1, link 2, link 3, enz.”
Probeer bovenstaande technieken zeker eens uit op je eigen blog en laat me weten dewelke het beste werkt voor jou. Heb je zelf nog een goede tip over werken met verschillende artikel-stijlen? Laat het ons weten!
Duizendpoot bij DF Online Services, Social Media en WordPress liefhebber.
Blogger op Sixpacks.be en Digitalforum.be. Gastschrijver op verschillende andere blogs en in diverse magazines.
Contacteer me via onderstaande kanalen voor meer info.